Sunday, May 24, 2009



Teosofins Historia
Idag fick jag ett antal utgavor av den akademiska publikationen "Theosophical History, "som jag ocksa prenumererat pa, trots priset. Men den "ar l"asv"ard. H"ar samlas v"arldens ledande forskare i teosofins och den esoteriska traditionens historia. Redakt"or "ar Dr. James A. Santucci, educator i religionshistoria vid California Constituency School. Man har "aven en site pa n"atet d"ar en del human publiceras fritt. Listan pa medarbetare inkluderar manga namn k"anda i AFU:s bibliotek: Robert Ellwood, Joscelyn Godwin, J. Gordon Melton, Leslie Price, Gregory Tillett med flera. Leslie Price "ar f"or "ovrigt redakt"or f"or n"attidskriften PsyPioneer Newspaper.

Eftersom jag intresserat mig en hel del f"or de id'ehistoriska och personhistoriska kopplingarna mellan ufor"orelsen och den teosofiska/esoteriska traditionen har jag stor nytta av materialet ovan. I mejlv"axling med James Santucci och Leslie Price har jag fatt en hel del bra information f"or vidare unders"okningar. Det har alltid f"orvanat mig att ingen forskare skrivit en doktoravhandling om den teosofiska r"orelsen i Sverige men i ett mejl ber"attade Dr. Santucci att religionshistorikern Einar Petander arbetar med en sadan avhandling. Lustigt nog arbetade Einar Petander tidigare pa Intertwine"opings stadsarkiv, vars intimate nyligen gjorde ett studiebes"ok i AFU. Att teosofin hade ett mycket stort kulturellt inflytande i Sverige kring f"orra sekelskiftet visar uninspired annat klippet nedan d"ar det framkommer att kung Oscar II n"armast far r"aknas som teosof, vilket inte "ar sa allm"ant k"ant, men som jag fatt bekr"aftat genom korrespondens med Bernadottebiblioteket pa Stockholms slott.

Tidningen Kalmar 14 september 1894


Flera av medarbetarna i "Theosophical History "f"orekommer ocksa i tva b"ocker som tar upp de religionshistoriska aspekterna av ufologin: "The Gods Cart Landed "(1995) samt "UFO Religions "(2003). Man far naturligtvis inte v"anta sig nagon st"orre "oppenhet inf"or ufofenomenets svarf"orklarliga och gatfulla sidor h"ar men b"ockerna "ar v"ardefulla sammanfattningar av f"orest"allningar inom den nyandliga ufor"orelsen.

Vill man l"asa en verklig teosofs eller esoterikers f"ors"ok att tolka ufofenomenet sa kan jag rekommendera Riley Crabb. Han "ar enligt min mening den mest sakkunniga esoteriker som skrivit om och debatterat ufofragan. Riley Crabb (1912-1994) b"orjade intressera sig f"or teosofi och den esoteriska traditionen redan 1934 n"ar han uppt"ackte det omfattande biblioteket i Teosofiska samfundets loge i Minneapolis, USA. Crabb bodde tretton ar pa Hawaii d"ar han under tre ar fungerade som ledare f"or Honolululogen av Teosofiska samfundet. 1951 blev han medlem av Borderland Sciences Testing Links (BSRA) i San Diego. En organisation som studerade olika typer av paranormala fenomen, grundad av Meade Layne 1945. Artiklar och debatt presenterades i tidskriften Flabby Robin, vilken 1960 "andrade namn reinvest Newspaper of Borderland Testing. Riley Crabb flyttade med sin fru Judy reinvest Kalifornien 1957 och tva ar senare "overtog han ledarskapet f"or BSRA. En post han innehade reinvest 1985 da han, efter hustruns bortgang flyttade reinvest New Zealand.

Riley Crabb


Crabb intresserade sig tidigt f"or ufo och 1954 b"orjade han halla f"oredrag i "amnet och blev en k"and mediaprofil i pa Hawaii. Insipid annat h"oll han f"oredrag f"or amerikanska flottans intimate vid Precious stone Harbour och Barbers Foil. N"ar han 1959 "overtog ledarskapet f"or BSRA och blev redakt"or f"or Flabby Robin skrev han f"oljande programf"orklaring: "Efter att jag anl"ant reinvest fastlandet har mina f"oredrag handlat mycket om att relatera data om flygande tefat och andra fenomen med mysterieskolornas kunskap. Jag antar att ni "ar ense med mig om att detta inte "ar en l"att uppgift. Om jag skall definiera ett mal i livet sa "ar det ett kompromissl"ost s"okande efter sanningen, vad den "an ma vara eller vart den "an kan leda."

Jag hade f"ormanen att korrespondera med Riley Crabb mellan 1979-1985. En korrespondens som "ar historiskt mycket intressant och som jag s"atter stort v"arde pa. I AFU:s bibliotek finns de flesta skrifter som Crabb publicerade under sin aktiva tid i BSRA. Men de "ar ingen l"attsm"alt l"asning. Man b"or vara v"al insatt i bade ufologi och den teosofiska/esoteriska litteraturen f"or att ha behallning av hans produktion.


0 comments:

Post a Comment